Net als in alle sectoren waarin innovatie hoog in het vaandel staat, steunt het onderwijs op het principe van constante groei en aanpassing. Dit geldt voor de kennis en het begrip van de student over de wereld, de manieren waarop docenten lesgeven en zelfs voor de ontwikkeling van educatieve programma’s zelf. 

Als een essentieel onderdeel van de leerervaring evolueren scholen ook educatieve ruimtes en modern schoolmeubilair. Met deze evolutie in gedachten, zijn hier vijf ontwerpkenmerken die innovatieve scholen gebruiken om succes te behalen.

Veelzijdigheid in ontwerp

Voorbij zijn de dagen dat een stijve, levenloze stoel vastgemaakt aan een stijf, vast bureau op een vaste, ongemakkelijke hoogte in een strikt naar voren gerichte rij identieke meubels. Het beste schoolmeubelontwerp van de 21e eeuw is slimmer, creatiever en biedt meer veelzijdigheid.

Het maximaliseert het potentieel voor divers gebruik en kan vaak worden aangepast of opnieuw geconfigureerd om beter te passen bij zowel de gebruiker als de omgeving.

Talrijke onderzoeken hebben de correlatie aangetoond tussen het welzijn van studenten en flexibele, ergonomische zitmogelijkheden. Bovendien zijn veelzijdige school meubels vaak van vitaal belang in kleinere of multifunctionele ruimtes.

Het sluit aan bij leren. Flexibele, veelzijdige zitmogelijkheden, evenals in hoogte verstelbare bureaus, weerspiegelen de hedendaagse nadruk op diverse taken en leerstijlen. 

Stapelbare bureaus en zitelementen, mobiele opbergers en gemakkelijk opvouwbare en opbergbare onderwijsaccessoires zijn slechts enkele van de manieren waarop het moderne ontwerp van schoolmeubilair de onderwijsomgeving verandert.

Nadruk op de studentenervaring

Er is geen masterdiploma in voor- en vroegschoolse educatie nodig om te weten dat de student centraal staat in de leerervaring. Toch gaat deze centrale stelling maar al te vaak verloren als het gaat om de inrichting van klaslokalen. Het beste ontwerp voor schoolmeubilair legt de nadruk op het fysieke en mentale welzijn van de student, wat een meer holistische leerervaring mogelijk maakt.

Oncomfortabel meubilair doet afbreuk aan de focus, creativiteit en fysiek welzijn van de student. Aan de andere kant, wanneer individuele studenten genieten van de leerervaring, profiteert het hele klaslokaal ervan.

Alle succesvolle lesmethoden, van coöperatief leren tot inductieve strategieën en meer, hebben één belangrijk ding gemeen: studentgerichtheid. Studenten presteren het beste als niet alleen de docent, maar ook de omgeving zelf, een gevoel van focus en empowerment biedt.

Samenhang van inrichting en milieu

Het beste ontwerp van schoolmeubilair gaat niet over het meubilair zelf; het gaat om het creëren van de ideale omgeving. Ervoor zorgen dat een bepaalde ruimte en het meubilair elkaar aanvullen, kan een transformerend effect hebben op de leerervaring.

Dit basisprincipe van educatief meubelontwerp strekt zich uit tot zowel gebruik als esthetiek. Wanneer het algehele ontwerp van een ruimte logisch is, volgt natuurlijk optimale functionaliteit.

Moderne klaslokalen zijn meestal afzonderlijke ruimtes die voor verschillende activiteiten worden gebruikt. Wanneer studenten het gevoel hebben dat hun omgeving constructief en doelgericht is en dat ze voorbereid zijn op de taak die voor hen ligt, wordt de leerervaring drastisch verbeterd.

Een evenwicht in het ontwerp dat zich uitstrekt tot zowel de omgeving als het meubilair, kan worden bereikt door jouw ruimte eerlijk te evalueren en meubels te kiezen die een verscheidenheid aan taken en activiteiten binnen die ruimte ondersteunen.